Reiju.org

Preot al Dumnezeului Celui Prea Inalt

Melshisedec este primul Preot aparut in Biblie care merita atentia noastra in special daca incercam sa intelegem cuvintele lui Hristos ” Acesta este trupul Meu. Acesta este sangele Meu”

Melchizedek (scris de asemenea Melchisedec sau Melchisedek) apare in cartea Genezei (14: 18-20) unde se spune ca Avraam l-a infrant pe regele Chedorlaomer si alti trei aliati si s-a intalnit apoi cu regele canaanit al Salemului si “Preot al Dumnezeului Celui Prea Inalt” (interesant cuvantul Melchizedec semnifica “Regele meu este neprihanit” iar Salem “pace”).

Melchisedec i-a data paine si vin lui Avraam si l-a binecuvantat cu aceste cuvinte “Binecuvantat sa fie Avraam de Dumnezeul cel Prea Inalt, creatorul cerului si pamantului, si binecuvantat sa fie Dumnezeul Cel Prea Inalt , care a dat inamicii in mana ta” .

Tineti minte ca painea si vinul au fost de obicei oferite printre primele roade ale pamantului , ca si jertfa, multumind astfel Creatorului. Acceptand aceasta binecuvantare si jertfa Avraam ii ofera , la randul sau, o zecime din prada campaniei sale. Dupa care Melchizedec dispare din povestea Genezei.

Apare  din nou in Psalmul 110 unde este scris ” Domnul a jurat, si nu se va cai : Tu esti Preot in veac, dupa randuiala lui Melchizedec”. Acest psalm este considerat a fi unul dintre cei mai importanti psalmi mesianici, identificandu-l pe viitorul Mesia, domnul nostru Iisus Hristos ca Rege, Preot si Cuceritor.

Poate ca Sfantul Pavel, autorul traditionalei  Scrisori catre Evrei, a fost cel mai mare promotor al lui Melchizedec. Sfantul Pavel a folosit persoana lui Melchisedec pentru a ilustra doctrina de sacrificiu a preotiei asa cum a fost stabilita de catre Hristos. Sfantul Pavel incepe astfel mesajul sau ” Orice mare preot este luat dintre oameni si facut reprezentantul lor inaintea lui Dumnezeu, pentru a aduce daruri si jertfe pentru pacate” (Evrei 5:1) , specificand ca ” in ciuda slabiciunii sale umane,  un om este chemat de  Dumnezeu sa fie un Preot”.

Sfantul Pavel compara apoi prin contrast preotia lui Melchisedec cu cea a lui Aaron, preotia levitica. Preotia lui Aaron a fost bazata pe mostenirea lasata de catre Avraam. Astfel toti preotii ce au urmat lui Aaron au fost din familia sa, din casa lui Levi , care a facut preoti doar din cauza acestei mosteniri ereditare. De asemenea acesti preoti levitici au oferit jertfele Vechiului Testament.

In contrast cu Preotia Levitica este preotia Domnului nostru, cea pe care o prefigureaza Melchizedec.

In primul rand Melchisedec nu are nici o genealogie in Vechiul Testament iar preotia sa nu este una  mostenita. Iisus Hristos, la fel ca si Melchisedec este preot prin numire divina si Preotia sa nu depinde de legaturile provenite din arborele sau genealogic cu alte cuvinte de mostenirea lasata de stramosii sai.

In al doilea rand Avraam l-a recunoscut pe preotul-rege Melchisedec atunci cand a primit binecuvantarea sa si in schimb  i-a oferit zeciuiala. Un astfel de act de umilinta ar insemna ca preotia care isi are descendenta prin intermediul lui Avraam ar fi mai putin importanta decat cea a lui Melchisedec. Ori aici nu este cazul deoarece acest act a fost de asemenea prezis, si anume ca preotia levitica va fi inlocuita de o preotie mai mare , perfecta, si anume preotia regala a lui Hristos.

In al treilea rand Melchisedec a oferit paine si vin ca si semn al recunostintei fata de Dumnezeu, prefigurand cu 2000 de ani ceea ce a facut Domnul nostru la Cina cea de Taina.

In al patrulea rand Melchisedec era un membru al nici unui trib al celor 12 specificati in Biblie, el nefiind din casa lui Israel. Hristos a venit nu numai pentru a salva casa lui Israel dar si oamenii tuturor popoarelor. Mai mult decat atat numele lui Melchisedec inseamna “Rege al justitiei si al pacii”. Iar Iisus a intrat in aceasta lume pentru a aduce dreptatea si pacea.

In cele din urma Melchisedec nu a fost un preot dupa canoanele Vechiului Testament. Hristos ca si preot a oferit sacrificiul perfect pentru a sterge pacatul si a facut un legamant nou si vesnic prin sangele sau.

Primii Parinti ai bisericii au inteles in mod clar si au acceptat aceste lucruri. Sfantul Ciprian de Cartagina in scrisoarea sa catre Cecil spunea: “De asemenea in preotul Melchisedec noi vedem taina jertfei Domnului prefigurata in conformitate cu ceea ce Sfintele Scripturi marturisesc acolo unde spun: Si Melchisedec, regele Salemului, a adus paine si vin pentru ca el era un preot al Dumnezeului Celui Prea Inalt si l-a binecuvantat pe Avraam. Acest Melchizedec este un tip de Hristos declarat in psalmi de catre Sfantul Duh, care i-a spus Fiului asa cum veneau cuvintele de la Tatal Ceresc : ” Inaintea luceafarului de dimineata te-am nascut. Esti preot in veac dupa randuiala lui Melchisedec”.

Spune mai departe Sfantul Ciprian ” Aceasta ordine este cu siguranta cea care vine din sacrificiul sau si care s-a transmis pe linie descendenta pentru ca Melchisedec a fost Preot al Dumnezeului Celui Prea Inalt, pentru ca a oferit paine si pentru ca l-a binecuvantat pe Avraam. Si cine este mai mare decat un Preot al Dumnezeului Celui Prea Inalt decat Domnul nostru Iisus Hristos, care atunci cand a oferit jertfa lui Dumnezeu Tatal a oferit ceea ce Melchisedec a oferit la randul sau, si anume paine si vin, care de fapt sunt Trupul si Sangele Lui”.

Sfantul Chiril al Ierusalimului in conferintele sale catehetice facea referire de asemenea la Melchisedec ca si un model ce a prefigurat Sfanta Euharistie (minunea prefacerii  Sfintelor Daruri de paine si vin in Trupul si Sangele Mantuitorului Iisus Hristos).

Biserica crestina,  in special cea catolica, cinsteste aceasta imagine a lui Melchisedec. Catehismul ne invata ca ” traditia crestina il considera pe Melchisedec, Preot al Dumnezeului Celui Prea Inalt ca si o prefigurarea a preotiei Hristice, unicul Mare Preot dupa randuiala lui Melchisedec, sfant, nevinovat, pur, care printr-o singura jertfa  i-a facut desavarsiti pentru totdeauna pe cei ce sunt sfintiti prin unicul sau sacrificiu efectuat pe cruce. Biserica vede in gestul regelui-preot Melchisedec, cel ce a adus painea si vinul o prefigurare a acestei jertfe proprii”.

Din acest motiv preotul in rugaciunea euharistica se roaga pentru consacrare astfel “priveste cu ingaduinta aceste jertfe si accepta-le asa cum ai acceptat o data darurile robului tau Abel, sacrificiul lui Avraam , tatal nostru in credinta, si painea si vinul oferit de catre preotul tau Melchisedec.”

traducere: dr.Aurelian Curin, maestru Reiki linia traditionala Takata


Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

Archives

All entries, chronologically...